Etiketter

torsdag 12 april 2012

Lungor


Lungor

Fakta:
Vi människor behöver våra lungor för att kunna andas utan livsuppehållande maskiner. Utan lungorna får vårt blod och våra hjärnor inget syre och då dör vi. Det går till så att när vi andas in kommer luften till lungorna och sen går syret till blodet och koldioxiden som finns i blodet är inte det längre och då tar lungorna bort koldioxiden från blodet och ersätter det med det nya syret och sen andas vi ut koldioxiden och andas in ny luft och så går det runt i en cirkel. 
Lungorna kan inte andas själva utan vi måste göra det. Vi andas automatiskt eftersom vi behöver syre. När vi anstränger oss  t ex om vi tränar eller bara springer så andas vi snabbare för att blodet behöver mer syre.
Mellangärdet är den viktigaste muskeln i andningsprocessen. 
Lungorna ligger runt hjärtat och är längst fram och längst bak av organen på samma höjd i kroppen.
Sjukdomar man kan få på lungorna är lungcancer, astma och tuberkulos. 
Lungcancer är nog den allvarligaste och den orsakas av att man t ex röker mycket, eller så orsakas den för det mesta av bakterien pneumokocker. 
Astma kan man få när som helst under livet men vissa föds med det. Astma är en inflammation, det som händer är att luftrören blir irriterade och svullna, sen reagerar musklerna runt omkring genom att dra ihop sig. Man får också mer slem i luftrören.
Tuberkulos eller lungsot är en vanlig och ofta dödlig infektionssjukdom som orsakas av olika sorters mykobakterier, oftast bakterien mycobacterium tuberculosis hos människor. Sjukdomen påverkar oftast lungorna men den kan också vara skadlig för andra kroppsdelar.
Den luften vi andas in kommer in i lungorna genom luftrören som kallas bronker. Luftstrupen delar sig i två huvudbronker som går till varsin lunga och sen i lungorna delar de upp sig i flera mindre bronker. De minsta bronkerna är 2millimeter och de slutar med lungblåsor som kallas alveoler. En vuxen människa har omkring 300 miljoner alveoler, och det är i alveolerna som koldioxiden bytas ut mot syret. Från alveolerna går syret in i blodet och sen sprids blodet med blodomloppet. När blodet har tagit upp syret avger det sig den gamla koldioxiden och då hamnar det i alveolerna och sen åker koldioxiden ut när man andas ut.
Förståelse:
Jag har valt lungcancer som sjukdomen jag ska skriva om.
Lungcancer får man oftast genom att man röker väldigt mycket och har gjort det väldigt länge.
Lungcancer skadar dig genom att den skadar cellerna i lungorna och gör så att dom aldrig försvinner när dom har dött och då kommer det nya celler ändå. Det som händer då är att de gamla cellerna tar plats och då klumpar sig cellerna i lungorna och bildar en tumör. Sjukdomen kan också sprida sig till andra organ och göra mindre tumörer såkallade dottertumörer eller metastaser.
Det tre vanligaste lungcancer sjukdomarna är:
Körtelcancer(Adenocarcinom) Det är den vanligaste typen av lungcancer hos både kvinnor och män. Tumören växer från körtelceller i lungorna.
Skivepitelcancer är den näst vanligaste typen av lungcancer hos män och kvinnor. Tumören startar i luftstrupen, och sen från luftstrupen till lungorna.
Småcellig lungcancer Som utgör 15% av alla fall av lungcancer. Den här sortens lungcancer sprider sig snabbt och har oftast hunnit till andra organ innan cancern har upptäckts.


Behandling: 
Behandlingen beror på vilken sorts lungcancer personen har och hur långt sjukdomen har kommit. I båda lungorna har man sammanlagt 5lober, om en lob är smittad med cancer utför man oftast en lobektomi. Detta innebär att man tar bort den sjuka loben. Om cancern har spridit sig till mer än en lob så tar man bort hela lungan men först kontrollerar doktorn att man klarar av operationen. Om tumören är relativt stor men inte har spridit sig till andra ställen än lungorna kan patienten få cytostatika(cellgifter) för att minska chansen att man får en till tumör.
Om tumören inte har spridit sig kan behöver man inte operera utan man kan bara få cytostatika eller strålbehandling. Strålbehandlingen kan pågå i 6-7veckor. Cytostatika kan man ges dagligen, en gång i veckan eller var 3:e vecka.
Om cancerna har spridit sig använder man också cytostatika men man kan använda målinriktad cytostatika som angriper cancerceller men låter det friska cellerna vara. Detta gör att biverkningar lindras.
Om personen med lungcancer har metastaser(tumörer) på skelettet som gör ont används strålbehandling för att lindra smärtan.


Analys: 
Jag ska jämföra människolungor och valars lungor. Valars lungor är mycket större ön människorslungor för att dom ska kunna vara under vatten under en lång period. När valar behöver mer luft stiger dom till vattenytan och andas ut genom sitt blåshål uppe på ryggen. Sen andas dom in mycket luft och går ner i vattnet igen. En skillnad är att människor behöver andas hela tiden annars dör man. När valar andas ut kan dom göra fontäner av vatten medans människor inte blåser ut lika kraftigt. 
Jag ska jämföra människolungor och fåglars lungor. När fåglar andas in tar lungorna in syre och när dem andas ut tar lungorna också upp syre, till skillnad från människolungor som bara tar upp syre när vi andas in. 
Källor: (No boken) © Berth Andréasson, Lars Bondeson, Sture Gedda, Birgitta Johansson, Ingemar Zachrisson och bokförlaget Natur och Kultur,  Stockholm. 11/04 http://www.ungafakta.se/varldshaven/livet/daggdjur/valar/ 29/03


Tillämpning:
Den 19:e november arrangerade Sjukhusbiblioteket och Hjärt-lungsjukas förening i Lund en helkväll om KOL. Kol står för kroniskt obstruktiv lungsjukdom och är en folksjukdom, den drabbar 1% av Sveriges befolkning. Hela den kvällen handlade om att dem berättade att dom hade rökavvänjning till motionshantering och stresshantering. Dem var där för att hjälpa en massa personer med KOL eller folk som kände någon med KOL.
År 2011 så ökade antalet transplantationer med 15% (744 transplantationer) till skillnad från de 651 transplantationerna år 2010. Varav 59 var lungor. Antalet transplantationer har ökat för att man har blivit bättre på att identifiera möjliga donatorer. Man har också sagt att om den avlidne inte har sagt nej till donationen så kan anhöriga få bestämma. Totalt väntade 763 personer på ett nytt organ den 1 januari 2012. 6 av dom väntade på en lunga/lungor. 
29/03. 10/04


Syntes: 
Konversation mellan 80 åring(gamling) och högstadieelev.
Gamling: Hejsan.
Elev: Sup.
Elev: Så jag har kommit hit för att fråga dig om hur det har varit att leva med KOL så länge och hur du fick det.
Gamling: Ja du unge man jag fick KOL för ett tag sen och jag fick det antagligen för att jag har rökt ända sen jag var i din ålder. 
Elev: Har du verkligen rökt så länge?
Gamling: Ja och jag ångrar det nu.
Elev: Hur har KOL påverkat ditt liv?
Gamling: Kol har påverkat mitt liv när jag var yngre genom att jag nästan alltid fick andnöd så fort jag sprang även bara några meter. Jag hade också väldigt ofta hosta och slem i halsen. Jag var även i ganska bra form men när jag fick KOL så började min kondition försämras även fast jag tränade.
Elev: Vad tänkte du föst när du började hosta mycket, fick andnöd och sämre kondition
Gamling: Jo jag tänkte väl att jag bara hade några upprepade förkylningar så jag upptäckte inte att det var KOL förrän det hade utvecklats till de senare stadierna av sjukdomen. Det gick förstås fortfarande att arbeta mot min sjukdom.
Elev: Hur arbetade du och dina vänner och familj mot din sjukdom?
Gamling: Jo Jag tränade och försökte sluta röka men det gick inte jag hade rökt så länge att det var omöjligt att sluta. Jag fick även läkemedel för att hjälpa.
Elev: Finns det några tips till mig och andra ungdomar du har för att undvika att få KOL?
Gamling: Jo du, jag har en sak att säga börja aldrig röka unge man...aldrig.


Värdering: 
1. Börja inte röka.
2. Träna några gånger i veckan.
3. Ät nyttigt.
4. Andas inte in avgaser.
5. Vara ute.
6. Ät vitaminer.
7. När man är inne öppnar fönster för att få frisk luft.
8. Lär dig om lungsjukdomar så du vet vad du kan göra.
9. Håll fuktiga ytor torra och rena så att inte mögel uppstår.
10. Tvätta händerna för 80% av alla infektionssjukdomar och förkylningar uppstår av bakterier på t ex händerna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar