Etiketter

lördag 17 maj 2014

Säkerhets text


1. Jag kan värma upp och tänja innan jag ska börja träningen så att musklerna är smörjda med ledvätska vilket gör att risken för sträckningar blir lägre. Efter träningen kan jag stretcha så att musklerna dras ut till rätt storlek igen så man får mindre träningsvärk. Jag kan även se till att det inte är onödiga redskap ute där jag ska utföra min aktivitet för att sänka chansen att jag skadar mig på något. Om man utövar något tillsammans med andra ska man hålla koll på var ens kamrater är så man inte krockar.Jag ska också veta min egna nivå så att jag inte försöker mig på något utan att kunna basen för övningen. 

2. Man kan ha onödigt mycket redskap ute som ökar risken för att man springer in i något av det. Om man gör sin aktivitet på gropigt underlag finns det en stor risk att man trampar snett och drar till sig en allvarlig skada som att man drar av korsbandet. Om du är utomhus kan miljön också vara farlig om du är i ett område med t.ex. mycket sten på marken kan du ramla på det och skada dig. Jag har själv ramlat på underlag med mycket småsten vilket gjorde ont.

3. Jag kan se till att jag inte kolliderar med andra individer i för höga hastigheter vilket har hänt flera gånger under idrottslektionerna och har oftast slutat med att någon av de som krockat har skadat sig. Om man ska löpa kan man se till att man har bra skor så man inte får skoskav, Om du ska spela fotboll kan du ta det försiktigt i tacklingarna så att du inte skadar den andra personen, om du ska blockera ett skott ska du akta så att du inte gör det med spetsen av foten för det resulterar oftast i en stukning vilket har hänt mig under just dessa förhållanden. Jag ska också veta min egna nivå så att jag inte försöker mig på något utan att kunna basen för övningen. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar