Etiketter

måndag 27 maj 2013

Falukorv och potatismos

Potatismos med falukorv.

Potatismos:
4 potatisar=2kr
½ - 1 dl mjölk=1kr
1 msk matfett=0,50kr
1 Kryddmått salt=0,01kr
1 Kryddmått peppar=0,09kr

Ugnstekt falukorv:
200G falukorv=7,50kr
¼ purlolök=3,25kr
1 äpple=3kr

Till formen:
1 tesked matfett=0,15kr

Tillbehör:
¼ gurka=4kr
Klippt persilja=

Total kostnad=21,50kr


Arbetsplanering:
Sätt ugnen på 225°.
Koka upp vatten och salt i en kastrull under lock.
Skala, skölj och dela livsmedlet.
Lägg i livsmedlet. Vattnet ska bara precis täcka.
Lägg på lock och låt det koka upp.
Sänk värmen så vattnet sjuder.
Potatis m.m är färdigt när de är nästan mjuka, pröva med provsticka.
Smörj en ugnsäker form med matfett.
Ansa, skölj och skär purjolöken i tunna skivor.
Skölj, dela, kärna ur äpplet och skär det i klyftor.
Lägg i purjolöken i botten av formen.
Dra skinnet av korven och lägg den i formen.
Skär 8 skåror i korven.
Lägg äppelklyftorna bredvid korven.
Ställ formen mitt i ugnen i ca 20min.
Häll av vattnet.
Mosa potatisen i kastrullen med en potatisstöt eller pressa genom purépress.
Rör i mjölken lite i taget tills potatisen har rätt konsistens.
Häll i matfettet.
Rör eller vispa potatismoset.
Tillsätt klippt persilja, salt och peppar.

Det blir väldigt lätt att lägga upp min måltid enligt tallriksmodellen eftersom det finns bara tre stora delar, korven på en del, potatismoset på en annan och den sista till grönsakerna. De tre delarna är kött, grönsaker och potatis.

I matcirkeln har jag nästan alla delar men för att rätten inte ska bli för stor kan jag inte ha så mycket av varje och jag kunde inte få med något spannmål. Jag har kött, grönsaker, potatis, margarin, mjölk och frukt.

I min maträtt hade jag stärkelse, som är en kolhydrat, i potatisen och gurkan. Jag hade sockerarter i mjölken och sen hade jag fibrer i potatisen också och då har jag alla kolhydrater.

Fett hade jag i mjölken och i det flytande margarinet och det var allt fett jag hade och fett är viktigt för det ger oss energi och lagras som fett lager som vi sedan kan använda.

Protein ger energi och bygger och reparerar kroppens celler. Protein finns i animaliska livsmedel och de produkter jag använde som hade protein i sig var falukorven och mjölken.

Jag valde att göra egen potatismos för att det blir godare än potatismos gjort på pulver och ugnstekt falukorv är godare än stekt, enligt mig. De redskapen jag använde, använde jag för att det fanns inget annat sätt att göra det på, Jag kunde ha mosat potatisen med något annat än en potatisstöt men den gick snabbast att använda. Men purjolöken, gurkan, äpplet kunde jag inte ha skurit med något annat än en kniv.

Jag hade krav produkter för att det är bättre för miljön eftersom det är ekologiskt. Priset för allting blev väldigt lågt och det är ju bra för det blev en god måltid för lite pengar.

Mina två största varor.

Falukorv: Falukorv skapades under 1500-1600 talet när de inflytelserika tyskarna lärde svenskar i Falun gruvorna att göra korv av oxarna som kom från Småland. På 1870-talet började Anders Olsson att röka korven och omkring 1890-talet utvecklades korven till falukorv. Falukorv är korv och är gjord av kött, för att det ska kallas för falukorv måste den ha minst 40% kött men de kan ha mer.

Potatis: Potatismos är potatis som har blivit mosad, med antingen en purépress, en potatisstöt eller något annat redskap man kan mosa med. Man kan även köpa potatispulver som man blandar med mjölk och sedan vispar.

Jag vet inte hur varorna har producerats för jag vet inte vilka varor det var du köpte och var du köpte dem. Men jag antar att det mesta var ekologiskt så det var producerat utan besprutning och olika gifter. Köttet va då gjort på djur som fick gå runt fritt.

Min måltid kostade 21,50 kr. Det som stod för 1/3 av kostnaden var falukorven fast den hade jag inte kunnat byta ut, bara tagit mindre mängd för att det skulle kosta mindre.

Jag hade kunnat vara lite mer miljövänlig när jag gjorde potatismoset, jag kunde ha använt vattenkokaren men jag glömde det. Min maträtt hade grönsaker vilket är bra för ens hälsa, den innehåll protein, kolhydrater och olika fetter vilket också är bra för hälsan eftersom kroppen behöver alla de näringsämnena.


Min maträtt blev hyfsat billig tror jag, det kunde ha blivit dyrare i alla fall, fast jag är inte säker, 21kr låter som lite för en hel maträtt. Jag tyckte maten såg god ut när jag hade lagt upp det, Det luktade gott och var riktigt gott att äta. Korven hade en bra konsistens, man kunde skära i den lätt men den var inte mjuk och potatismoset var inte klumpigt och hade en väldigt bra konsistens.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar