Etiketter

onsdag 22 maj 2013

Språk uppsats

Många säger att språket är en del av ens identitet. Jag håller med och nu ska ni få veta varför.  

Chattspråk, varför använder vi det och vad är bra och dåligt med det?

Chattspråk för mig är bara en massa förkortningar för dem som har bråttom eller som är lata t.ex lol står för laugh out loud om man tycker något är roligt, wtf står för what the fuck om man tycker något är lite udda eller konstigt.

Jag tror de flesta använder chattspråk för de orkar inte skriva allting, man vill att det ska gå snabbare. Anledningen till att jag tror det är för att man använder bara chattspråk när man inte orkar svara med hela ord eller meningar t.ex när man smsar någon kanske man inte orkar skriva en lång text på mobilen så man kortar ner den med förkortningar i texten. I spel så använder man olika förkortningar för det går snabbare att skriva lol än om man skulle skriva hahahahha  eller laugh out loud.

Det som är bra med chattspråk är att det går snabbare att kommunicera men man kan använda det så mycket att man slutar använda de riktiga orden och istället använder förkortningar när man skriver och pratar med folk och folk som inte är vana vid chattspråk kanske inte förstår allt.

Olika förkortningar som finns:

MMORPG: Massively multipleyer online role plaing game.
MOBA: Multiplayer online battle arena.
RTS: Real-time strategy.
Lol: laugh out loud.
WTF: What the fuck.
GTFO: get te fuck out.
Lmao: laughing my ass off.
Rofl: Rolling on floor laughing.
ROFLMAO: Rolling on floor laughing my ass off.
Afk: away from keyboard.
Ffs: for fuck sake.
Ftw: for the win.
Det finns många fler men detta är några av de mest använda på internet.  

Nu till svordomar, vad är de till för och vad är bra och dåligt med dem?

Svordomar för mig är ord som är starkare och mer känslomässiga än vanliga ord, t.ex när man skadar sig kanske det inte räcker att säga ’’AJ!’’, utan man behöver något som kan uttrycka ens smärta så man kanske skriker ut, fuck, fan, jävlar eller någon annan svordom. Om jag skadar mig kanske jag säger:

-Fuck mitt knä!

Eller om jag vinner på dota:

-Fuck yes vi vann!

För det är mer känslor i de orden och beroende på vilket sammanhang man sätter svordomar i kan de ge olika känslor som jag visade, för gav de smärta sen glädje i de två meningarna.

Det som är bra med svordomar är att man kan uttrycka sina känslor fast det kan bli dåligt om man använder svordomar mot någon eftersom de har så starka känslor i sig. Så man ska vara försiktig så man inte attackerar någons personlighet genom att kalla dem hora, bög eller något annat.

Jag själv använder svordomar när jag blir arg eller skadar mig bara för det finns inga andra ord som kan uttrycka mina känslor då men i vissa miljöer använder jag inte svordomar t.ex vid vuxna eller en fin fest och det är vad en sociolekt är.

En sociolekt i mer detalj är en dialekt som man bara använder med en viss grupp människor t.ex med mina vänner svär jag och använder slang och chattspråk medan jag inte svär eller använder slang när jag är med mina föräldrar eller småbarn. Att använda en sociolekt är att anpassa sig till sin omgivning och använda det språket som passar för situationen.

I helhet så är det mitt språk säger om mig att jag är på internet mycket för jag använder chattspråk ofta, jag svär men bara för att uttrycka känslor om någon gör mig arg, är störig eller om jag skadar mig och jag har olika grupper med vänner där jag använder olika sociolekter.


Slutligen kan jag säga att chattspråk används för att man blir lat ibland eller inte hinner skriva fullständiga ord, svordomar används för att uttrycka starka känslor och sociolekter används för att man ska kunna dela in alla man känner i grupper så att man inte pratar likadant med alla utan man använder olika ord med olika människor så man får lite variation i sitt språk och för att man ska ha någonting som man bara använder med några människor vilket gör det speciellt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar